El divendres 13 de maig de 2022, tres mares de l’escola que formem part de la comissió de Menjador hem pogut fer una observació durant l’Espai de migdia.
Aquestes observacions es feien de forma trimestral abans de la pandèmia, i després d’un llarg parèntesi estem contentes de poder reprendre-les, ja que ens ajuden a comprovar que tant L’Esguard com Roca González estan alineats amb el projecte de l’escola Xirinacs, i que cuiden les nostres criatures i vetllen perquè tinguin un espai de qualitat, on se’ls acull de manera amorosa i respectuosa, ensenyant uns hàbits saludables a través de l’alimentació i la higiene, fomentant l’autonomia i fent que l’estona de migdia sigui un espai de calma i harmonia.
Hem pogut presenciar els torns de menjador, que són una obra d’enginyeria. El primer, a les 12 h, és el dels més petits. Els infants de P3, acompanyats de les mestres referents durant la primera mitja hora i amb molta calma, van gaudint del menjar, i tot i que se’ls comença a veure cansats acaben de dinar al cap d’una hora amb les educadores de migdia de referència. Tot seguit se’ls acompanya a descansar al seu espai i els que no ho necessiten van al pati de P3.
Al cap de poc, a les 12.30 h, comencen a dinar els dos grups de P4 i aquí ja podem observar més moviment i autonomia. Alguns infants mengen ràpid i d’altres amb més calma, cadascun al seu ritme, van desparant taula i llençant les restes de menjar a les escombraries.
Mentrestant, al pati hi gaudeixen els dos grups de primer i segon, amb propostes pedagògiques d’un tema acordat abans per les educadores del migdia. El d’avui, per exemple, tractava sobre l’autoestima. Les propostes estan pensades i adequades a cada curs.

Al cap d’una hora les criatures de P4 surten al pati i els dos grups de primer entren en un menjador, mentre que a l’altre hi estan dinant els infants de P5 des de les 13 h. Aquests ja s’encarreguen de parar taula, escurar el plat a la brossa quan han acabat de menjar i netejar les taules amb l’ajuda de les educadores per donar pas al torn dels dos grups de segon. Els grups de primària també paren taules, escuren els plats i ajuden a netejar i endreçar les cadires en acabar.
Hem vist molta puntualitat i responsabilitat per part de les educadores i els infants.
Al pati s’observen dinàmiques de joc proposades per les educadores de migdia, amb materials tipus construccions i també amb caixes de fruita per fomentar el joc simbòlic. Ara que ha arribat la calor, fan ús de difusors per refrescar-se amb aigua i aprofiten les ombres que ja projecten alguns arbres i la de les edificacions de la Model.

Com a resum de l’observació voldríem transmetre a totes les famílies, a banda de la nostra visió com a mares (que és totalment satisfactòria), que la part educativa i de gestió està funcionant molt bé tot i tenir el hàndicap del menjar de càtering i els espais limitats. Esperem que a mesura que l’escola vagi creixent aquesta situació vagi millorant.
Des de la comissió de Menjador volem aprofitar per parlar-vos una mica de cada una de nosaltres:
· La Raquel és mare d’una nena de 2n, de les primeres famílies de l’escola Xirinacs, i porta des dels inicis com a vocal de la comissió. És dietista nutricionista i s’encarrega de revisar els menús mensualment i fer suggeriments de millora.
· La Vanessa és mare d’un nen de 2n i un de P5, també de les primeres famílies de l’escola, és experta en seguretat alimentària i revisa aspectes d’higiene.
· La Núria S. és mare d’un nen de 1r, és gestora de cuines escolars i la seva experiència ens ajuda a veure possibles millores d’organització durant l’Espai de migdia i en la gestió de l’office.
·L’Andrea és mare d’una nena de 1r i un nen de P4, és psicòloga, terapeuta corporal i educadora. La seva mirada aporta en la vessant pedagògica de l’espai migdia.
· La Núria V. és mare d’un nen de P4 i fa poc que s’ha incorporat a la comissió. S’encarrega de la creació de contingut per arribar a les famílies mitjançant els canals de l’AFA.
Tot i que fem molt bon equip ens falten mans per arribar a tot arreu. Si penses que et pot fer il·lusió ajudar-nos, no cal tenir coneixements específics, només una mica de temps i ganes de sumar. Escriu-nos a aquest correu i et respondrem encantades: menjador@afaxirinacs.org.